Klanttevredenheidsonderzoek leerlingenvervoer 2025
Team Datagedreven Sturen heeft voor het team Beleid Jeugd en Onderwijs een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd voor het leerlingenvervoer in Maastricht. De rapportage van dit onderzoek vindt u op deze pagina.
Bekijk de volledige rapportage:
Achtergrond
Kinderen kunnen niet altijd zelfstandig- of onder begeleiding van ouders/verzorgers naar school. Bijvoorbeeld omdat zij een beperking hebben of omdat de school ver van huis ligt. Voor deze kinderen is er leerlingenvervoer, bedoeld voor het vervoer naar een basisschool, speciale basisschool of school voor (voortgezet) speciaal onderwijs. De gemeente zorgt ervoor dat deze kinderen van- en naar de dichtstbijzijnde geschikte school kunnen reizen.
Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen, heeft de gemeente Maastricht een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uitgevoerd. Dit onderzoek richtte zich zowel op de dienstverlening van het taxibedrijf als op de dienstverlening van de gemeente. Daarnaast wilde de gemeente via een behoefteonderzoek nagaan of er onder ouders/verzorgers nog wensen of verbeterpunten zijn om het leerlingenvervoer verder te optimaliseren.
Onderzoeksvragen
De vragenlijst richt zich op het beantwoorden van de volgende onderzoeksvragen:
- Hoe tevreden zijn ouders/verzorgers over:
- De dienstverlening van de gemeente en het taxibedrijf in het algemeen?
- Het contact met de gemeente en het taxibedrijf?
- De afspraken en procedures?
- De informatie over leerlingenvervoer op de gemeentelijke website?
- De chauffeur
- Welke wensen en verbeterpunten hebben ouders/verzorgers om het leerlingenvervoer te optimaliseren?
Resultaten
Tussen 11 februari en 4 maart 2025 hebben 564 ouders/verzorgers van kinderen die gebruik maken van leerlingenvervoer de mogelijkheid gehad deel te nemen aan het klanttevredenheidsonderzoek middels een online vragenlijst. In totaal is de vragenlijst 200 keer ingevuld (respons 35%).